Groot onderhoud door Ton

Wie had dat gedacht? Ton die vieze handen maakt en in de wereld van de motormonteur duikt. In 14 dagen de motor uit- en weer inelkaar. En de lijst van klussen was lang. Heel lang. Maar het is allemaal naar tevredenheid uitgevoerd.

groot_onderhoud-12

Foto’s staan hier. Lees zijn verhaal na de break. 

De dikke dame verlangt rond 40.000 kilometer een zogenaamde extra grote beurt. Gezien het werkplaatstarief van BMW (€ 85,- excl BTW), leek het Ton een goed idee om eens wat gereedschap te kopen, zich een werkplaatshandboek aan te schaffen en het internet af te struinen naar filmpjes waar onderhoud werd gefilmd. Alles met het doel om arbeidsloon uit te sparen en zelf de handen uit de mouwen te steken. En om er een leuke hobby bij te hebben….

Het begon allemaal met het uitlezen van de computer. Dat moet bij de BMW-dealer gebeuren. Goed nieuws: geen storingen gevonden.

Daarna naar huis en de motor op de gloednieuwe heftafel gereden. De grote ontmanteling stond op punt van beginnen. Hieronder de lijst van werkzaamheden die is uitgevoerd:

Onderhoud

  • klepspeling gecontroleerd en voor 5 van de 16 kleppen nieuwe klephoedjes geplaatst
  • bougies vervangen
  • koelvloeistof ververst
  • remvloeistof koppelingssysteem ververst
  • remsysteem op werking en lekkage gecontroleerd. Remschijven en blokken gecontroleerd en schoongemaakt
  • remvloeistof ververst
  • benzinefilter vervangen
  • luchtfilter vervangen
  • koppelingsmechanisme schoonmaken en smeren
  • wiellagers gecontroleerd en gesmeerd
  • motorolie, cardanolie en versnellingsbakolie ververst

Reparaties

  • De afdekklep voor de bougies ontbrak. Via de sloop een exemplaar gevonden en geplaatst
  • Een steun van de geluiddemper (uitlaat) was afgebroken. Nieuwe steun gekocht en geplaatst.
  • Een bout van één van de uitlaatbochten is afgebroken in de cilinderkop. Gezien de risico’s op beschadigen van de kop bij het uitboren van de bout, dit op advies van de BMW-monteur laten zitten.

Verbeteringen

  • plastic, zogenaamde, quick disconnects in de benzineleidingen vervangen door een metalen variant. Om onduidelijke redenen heeft BMW indertijd gekozen voor plastic koppelingen die door de tijd heen broos worden en de neiging hebben tot afbreken. Vrij onhandig bij een benzineleiding.
  • hyperpro-veren geplaatst. Dit is een zogenaamde progressieve vering die het rijgedrag een enorme positieve boost geeft.
  • een nieuw knipperlichtrelais geplaatst. Dit vergroot de zichtbaarheid doordat ik nu, onder andere, de knipperlichten permanent kan laten branden.

Veel geleerd? Enorm. De belangrijkste les is dat je meer kan dan je zelf denkt. Met een goede voorbereiding, het goede gereedschap en met beleid en geduld is het mij gelukt om veel geld uit te sparen én een leuke tijd te hebben.

Doordat het de eerste keer was, heeft het allemaal wel wat langer geduurd. Maar what the heck, in een verwarmde garage met radio en koffie bij de hand was het zeker geen straf.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s