Motoren hadden altijd al een bijzondere aantrekkingskracht op mij. Zelfs van een poster met een Yamaha fzx die ik begin jaren 80 in mijn slaapkamer ophing werd ik al blij. Op mijn 17e kocht ik een Kreitler rmc, maar na een brommerongeluk wilde ik toch de stap maken. Eerst gestart met het B-rijbewijs, meteen de doorstart gemaakt voor de motor en gelukkig in 1 keer geslaagd.
Met het geld dat ik met mijn bijbaantje verdiende, kocht ik in 1986 mijn eerste motor: een rode Suzuki 400 GSX E bij TT motoren in Zwolle. Nog wat onervaren, want zonder juiste kleding, onder winterse omstandigheden naar Utrecht gereden voor een ANWB keuring. Door en door nat en steenkoud kwam ik ‘s avonds thuis…..Ik ben er goed ziek van geweest, maar ja je moet er wat voor over hebben.
Als lid van een motorclub Olst heb ik regelmatig aan een toertochtje meegedaan (samen met mijn vrouw). Wel snel een klein kuipje gekocht, maar toch iets groter uit moeten pakken want ik was regelmatig verkouden.
Een jaar of 5 gereden met deze fijne motor, maar ik was aan een zwaardere versie toe…..maar ja dat duurde even. Tussendoor nog wel eens wat gehuurd of een stukje gereden met de motor van vrienden maar dat was het dan wel.
Met hulp van Ben kwam ik (ergens in 2004) in het bezit van een rode BMW K 100TL van 1987. Deze ex-overheid machine kocht ik met ruim 120K op de teller voor 1.250 Euro. Met een paar nieuwe koffers en een beurt heb ik ook hier ruim 3 jaar mee gereden. Heerlijk ding maar er zaten kosten aan te komen dus toch maar verkocht.
In 2009 heb ik via Marktplaats mijn huidige BMW R 1150RT gekocht. De 16.000 gelopen kilometers gaven de doorslag; Het ding was praktisch nieuw.
In 2014 begon het weer te kriebelen en heb ik de 1150RT verkocht. Inmiddels waren er wat 1200LT’s in de club aanwezig en dat was toch ook wel bijzonder rijden. Na wat speurwerk had ik ook een mooi exemplaar gevonden.
Even goed oefenen om de 400kg strak de bocht door te krijgen want dit was niet bepaald een beginnersmachine. Maar rijden als een vorst hoor, met alle luxe die je maar kunt bedenken.
Met uitzondering van het bekende ABS probleem heb ik drie jaar heerlijk gestuurd op dit ros uit 2002.
De meerdaagse naar Zuid Engeland en Wales in 2017 was een heerlijke vakantie. Door een modderspoor viel de fiets om, maar gelukkig alleen wat lakschade. Dit was wel het moment om weer eens de balans op te maken. Nog investeren of toch kijken naar iets nieuws. Het laatste dus. Inmiddels ben ik de 50 gepasseerd en enige compensatie op sportief vlak spreekt dan wel aan. Gewapend met een Excel-sheet met alle aansprekende 1200GSA’s ging ik op pad. Hier en daar een proefrit en dan staar die daar een prachtige GS 1200 adventure 90th anniversary van juni 2013. Weinig gelopen en, niet onbelangrijk, de Dealer gaf een mooie inruilprijs. Al met al een kans die ik niet kon laten lopen.
En nu maar afwachten wat de toekomst gaat brengen, ….wellicht wel een 1600 GTL Exclusive.
Missers
Op mijn 17e ging ik onderuit met de crossmotor van Joop Boterman. Deze 125cc stond bij de fabriek en ik dacht da’s net een brommer…na een paar rondjes op het fabrieksterrein ging mijn zus even mee. Grind in de bocht …en daar lagen we. Broek kapot en wat kiezelsteentjes in mijn knie!
Op mijn 23ste onderuit gegaan met de Suzuki, gelukkig alleen wat materiële schade. De K100 wilde ik even in de schuur zetten omdat het ging regenen. Op klompen was dit geen succes, ik gleed weg en daar lag ik achter het huis met motor en al.
En dat de LT geen vriend van modder is heb je al kunnen lezen.