Over vorken en keerringen

voorvork-1Afgelopen week meldde Bas zich. De linker voorvorkpoot lekte olie. Of ik dat ook kon fixen.

Bas heeft een R1150RT moet je weten. Een blik op de reparatiehandleiding leerde mij dat de techniek niet verschilde met die van mijn dikke Bertha. Dus onderdelen besteld en op zaterdagmiddag openden de deuren van de 10 Wheels-garage zich.

Vooraf hadden we allebei de truc afgekeken op een Youtube-filmpje van onze zusterclub in Amerika. Voorzitter Kirk heeft van alle voorkomende klussen nette filmpjes gemaakt. Binnenkort toch eens even een bedrag overmaken. Heeft me al veel geld uitgespaard. Anyway… Binnen no time waren spatbord en voorwiel verwijderd. En daar hadden we de boosdoener in handen.

voorvork-5

Met niet helemaal het juiste gereedschap vlogen stofkap en keerring door de garage. De boel netjes schoongemaakt en onder toeziend oog van voorzitter Rutger (niet op de foto want fotograaf) werd de nieuwe keerring geplaatst en schone vorkolie in de vorkpoot gegoten. Tijd om de vork er weer op te zetten.

Tip 1: zorg dat je de juiste begrippen kent. Want voor je het weet draai je een bout aan tot 130Nm terwijl dat maar 25Nm moet zijn omdat je de benaming van de onderdelen door elkaar haalt. 🙂

De meningen over of je bij een lekke keerring ook de keerring moet vervangen die niet lekt waren wat verdeeld. Uiteindelijk hebben we gekozen om beide te doen.

Ook Peter kon, nadat hij thuis 4 kuub hout had opgestapeld, zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en kwam ook even koffie drinken. Gezellig!

De andere vorkpoot volgde al snel het voorbeeld van zijn tweelingbroertje. Maar soms kan je ook té snel gaan.

Tip 2: Volg altijd het stappenplan in het werkplaatshandboek. Nog net op tijd kwamen we erachter dat er toch nog écht 450cc vorkolie moest worden toegevoegd 🙂

Ook die hindernis was overwonnen en rond 4 uur stond ook deze Beemer weer op zijn wielen. Hoewel…. Sterk inveren zorgde voor olieverlies uit beide vorkpoten. Dat is vreemd. Alles volgens het boekje gedaan en toch hetzelfde euvel als waar Bas voor uit Duiven was komen rijden. Nadat we alles nog eens hadden doorlopen was de conclusie: wellicht iets teveel gesmeerd en is dit wat residu. Bas beloofde dit kritisch te volgen.

voorvork-6Tot slot nog even het nieuwe speeltje van de club uitgeprobeerd. Een tool om via de laptop allerlei data uit te lezen van BMW-motoren. Handig hoor. Vanwege de invallende duisternis hebben we niet alle opties kunnen uitproberen maar dat komt nog wel een keer.

Het was een leerzame en gezellige middag!

Ton.

Een gedachte over “Over vorken en keerringen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s