Algemene BMW Sores deel 2 (en 3)

10Wheels-1

Weet je het nog: Rutger heeft tijdens de afsluitende toertocht zijn ABS-pomp in de soep laten lopen. Was niet helemaal zijn schuld want kwaliteitsproduct van onze oosterburen (ahum…). Anyway, in deel 1 kan je een en ander nog eens teruglezen.

Na het versturen van de kaduuke ABS-pomp naar een bedrijfje in Duitsland dat deze dingen aan de lopende band reviseert, werd het stil.

Maar niet voor lang. Vorige week is er behoorlijk veel energie gestoken in het terugplaatsen. Dat en meer na de break! Het hart van het remsysteem was in Duitsland grondig onder handen genomen. Met 2 jaar garantie teruggestuurd naar Deventer en onder de arm mee naar Voorst, kwam Rutger met de slaap nog in de ogen aangereden.

Met een beetje bijbuigen en wat gepuzzel met stalen remleidingen zat het ding na veel gezucht weer in de motor. Voorzien van nieuwe schone remolie leek het kunstje geflikt. Applausje voor onszelf…. Of niet? Na een proefritje constateerden we dat de voorrem nog best wel ver ingeknepen kon worden. Dat kon maar 1 ding betekenen: lucht in de leidingen, de vijand van elk remsysteem. De oplossing was even simpel als doeltreffend: de motor 2 dagen laten staan met tie rips (die plastic aantrekriempjes) om de voorrem. Haha! Mooi voor elkaar.

Daags daarna was het tijd voor de extra grote beurt. Alle vloeistoffen vervangen (wat zijn dat er eigenlijk veel…), luchtfilter en nog wat aanverwante artikelen. Aan het eind nog de bonus om de motor weer op te bouwen zodat ie weer op een stoere toerbuffel ging lijken. En met vier(!) boutjes over stond de dikke Bertha weer netjes te glimmen.

En dan de grote test: de proefrit! Motorisch goed lopen: check! Alle elektra inclusief radio: check! Schakelen en achteruitversnelling, check! Eenmaal van de oprit, ging Rutger er als een speer vandoor. Dat zag er goed uit. Of toch niet? Het zorgelijke gezicht van de President bij terugkomst beloofde niet veel goeds. De remmen zaten vast. De motor was niet vooruit te branden. Dat betekende dus nog een klusmomentje in die altijd gezellige garage in Voorst….

Vandaag de remklauwen maar eens aan een grondige inspectie onderworpen. In de remzuigers was slechts met pijn en moeite beweging te krijgen. Dan de klauwen er maar af en de remzuigers eruit blazen. Met perslucht met de net nieuw aangeschafte compressor. Tip: hou bij het blazen NIET je vingers tussen de remzuigers. Dat levert een bloedblaar op en een aria die in het Concertgebouw niet zou misstaan….

De zuigers en de remklauwen goed bekeken. Er kwamen stukjes rubber tevoorschijn. Rubber dat er niet hoorde te zitten. Verwijderd , schoongemaakt en teruggeplaatst. Toen de remproef gedaan. Niets. Helemaal niets. Wat raar. Ton zat bij het voorwiel en zijn blik viel op de remleiding boven de klauw. Terwijl Rutger driftig in de remhendel kneep, ontstond daar een ballon waar een vaatchirurg zijn lippen bij af zou likken. De foto laat de leiding zónder ballon zien nadat Rutger met geweld bij de remhendel was weggehaald. Uit woede wilde hij namelijk niet loslaten.

remleiding_kl

Nadat Rutger zijn tranen had gedroogd, kwamen we tot de conclusie dat het tweede zwakke punt van de dikke BMW zich aan ons openbaarde: na een aantal jaren worden de remleidingen poreus. Oplossing: prachtige met staal ommantelde leidingen van het merk Spiegler plaatsen. Te verkrijgen in 6 kleuren. Kost wat, maar dan heb je ook wat. :-). Rutger heeft voor de zilvergrijze gekozen.

De bestelling is de deur uit. Het zal wel half januari worden voor we weer verder gaan met dit geweldige avontuur.

Oh ja, het eerste zwakke punt is de ABS-pomp (check!). En het derde punt de keerring in de kardan-as. Maar daar denken we nog maar even niet aan.

Wordt vervolgd…..

Een gedachte over “Algemene BMW Sores deel 2 (en 3)

  1. Pingback: Algemene BMW Sores (ABS)? | 10 Wheels

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s