Algemene BMW Sores (ABS)?

abs-1Vandaag was het zover. De onwillige ABS-pomp van Rutgers motor uitbouwen en opsturen naar Duitsland voor revisie. Over boutjes, Chinese tomatensoep en samen slapen lees je meer na de break.

Even terug naar zaterdag 25 oktober: tijdens de wonderschone 10 Wheels najaarstocht verliest de dikke Beierse van onze president alle remkracht. De eerste voorzichtige conclusie wordt enkele dagen later door een specialist bevestigd: ABS-pomp kaduuk. De achilleshiel van deze BMW (plus nog een aantal andere modellen) wordt momenteel middels een wereldwijde actie, gecontroleerd door de dealer. Het is geen terugroepactie, geen coulance, helemaal nix. Je krijgt enkel de uitslag of de ABS-pomp goed werkt of niet. En als ie kapot is, dan mag je zelf de 2.000 euro voor een nieuwe ophoesten. Dat ze daar mee weg komen is werkelijk te belachelijk voor woorden. Je zou bijna overstappen op Honda of desnoods Moto Guzzi. Hoewel…. Er zijn grenzen natuurlijk.
abs-3

Er is echter een escape: Eric Arends van de Motorwerkplaats in Deventer stuurt kapotte pompen voor revisie op naar een adresje in Duitsland. Voor een derde van de prijs van een nieuwe krijg je je pomp gereviseerd terug mét 2 jaar garantie. En dat spreekt Rutger wel aan. Samen met Ton denkt hij dit klusje te kunnen klaren.

Op een druilerige zaterdagmorgen was de eerste stop de BMW-dealer om de brommert nog even aan de computer te hangen voor de juiste foutmeldingen zodat het revisiebedrijf weet wat te doen.

Rond half 12 rijdt Rutger de oprit bij Ton op en binnen no time staat de Bertha, na verwijderen van spiegels, windgeleiders, valbeugels, schetsplaten en overige beplating, de radio, het zadel en benzinetank, in haar blote kont (zucht!). Wat een klus is dat toch elke keer weer.

abs-2

En dan moet het ontmantelen van de ABS-pomp nog beginnen. Het wijst zich allemaal vanzelf. Echter, aangekomen bij twee cruciale boutjes, blijken deze voorzien te zijn van een soort omgekeerde torx-kop. Daarvoor hebben we geen gereedschap. Uiteindelijk laat 1 boutje zich eenvoudig verwijderen. Nummer 2 heeft eerst een behandeling met WD40 en een ferme tik met een hamer nodig, ehhh… waarna hij zich nog steeds niet gewonnen geeft. Dan eerst maar lunchen.

Maritza laat zich weer van haar beste kant zien (ehh… één van haar beste kanten). En op tafel staat de inmiddels bekende hete Chinese Tomatensoep, gebakken eieren van eigen kippen, komijnekaas, tomaatjes en nog veel meer. Hongerig vallen we aan. Rutger praat niet meer, maar schranst des te meer. Alsof hij dagen niet gegeten heeft. Hij eindigt de maaltijd met de opmerking dat hij wel een tukje naast Ton wil doen. Of heeft Maritza dat wellicht verkeerd verstaan?

Na de pauze laten we ons door boutje 2 niet op de kop zitten en deze wordt vakkundig verwijderd en na wat gedraai en gefriemel ligt de ABS-pomp op de werkbank. Klaar om opgestuurd te worden om een tweede leven te krijgen.

Rutger stapt op de motor van Ton (want voor twee van die dikke toerbuffels is geen plaats in de schuur) en met de ABS-pomp in de koffer rijdt hij op Deventer aan.

Wordt vervolgd….. Deel 2 staat hier.

2 gedachten over “Algemene BMW Sores (ABS)?

  1. Pingback: Algemene BMW Sores deel 2 (en 3) | 10 Wheels

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s