Regentraining

Door: Ton

We schrijven zaterdag 5 november 2011. Een zwoele voorjaarsdag (17 graden!) in de polder bij Lelystad. Ik maak me op voor wat een regentraining heet. In de verste verte geen wolkje te bekennen. Het zal mij benieuwen.

Met nog 39 andere motorvrienden (én veel BMW-familie in alle soorten en maten), worden we verdeeld over 5 ANWB-instructeurs. Na een korte, voor mij zeer verhelderende theorieles van een half uurtje vertrekken we naar de geprepareerde piste. Een vlak terrein waar desgewenst water opgespoten kan worden. Regen op afroep.

Maar eerst nog even de belangrijkste aha-erlebnissen van het theoriedeel:

  1. Op een identiek stuk asfalt verlies je in natte omstandigheden maar 8 tot 10% grip ten opzichte van hetzelfde stuk in droge omstandigheden. En dat geldt ook voor de bochten! Hoe dat komt? Een motorband is rond en daardoor snijdt hij als het ware als een mes door het water heen waardoor er altijd contact is met het wegdek en niet met het water. Zo zal een verschijnsel als bijvoorbeeld aqua-planing bij een motorrijder nagenoeg niet voorkomen. Een eye opener voor mij!
  2.  De gemiddelde motorrijder gebruikt maar 60% van zijn remcapaciteit. ‘We’ zijn bang om pittig te remmen. Denken dat we weg zullen glijden, over de kop vliegen of weet ik wat voor redenen.
  3. 1 en 2 samengevat: je kan je bij nat weer net zo rijden als bij droog weer. Maar let op: een regenbui na een lange droge periode levert een glad wegdek op. Daarnaast natuurlijk letten op de bekende obstakels als blad, grind, wegreparaties (lasnaden), putdeksels en belijning. Maar dat deden we toch al.

Dan is het tijd om de theorie de toetsen aan de praktijk.

Het eerste deel was slippen met geprepareerde motor. Of eigenlijk twee motoren, één met en één zonder ABS. Op een spiegelglad wegdek de motor recht proberen te houden. Op beide motoren viel dit nog niet mee. Hoewel ze voorzien waren van een soort van zijpootjes, voel je de adrenaline stromen als je de motor niet meer onder controle hebt. Vanaf het tweede rondje ging het beter. Motoren met ABS zijn in het voordeel. Daar hoef je namelijk niets te doseren. Spannend onderdeel!

Remmen op droog wegdek was het tweede onderdeel. Nu kon de Beemer zijn ware aard tonen. Gecombineerd voor-achter remsysteem, voor 2 dikke schijven en ABS. Kom maar op! Je wordt uitgedaagd om maximaal te knijpen. Aangezien ik nog redelijk verse rijlessen heb gehad, beheerst ik dit gedeelte tot in de puntjes. Dit in tegenstelling tot veel ‘mietjes’ die het maar eng vinden om vol in de ankers te gaan. Starten bij 50 km/h en de laatste rondes van rond de 80 km/h besef ik weer hoe gezegend ik ben met mijn heerlijke 1150rt. Hij remt super. En ondanks hard knijpen komt de ABS er nog niet eens bij. Maar stoppen doet ie als de beste.

Voor we naar het spannendste onderdeel gaan (uitwijken op nat wegdek), gaan we droog wegdek voor nat inruilen. En hier wordt mij voor het eerst duidelijk dat het dus geen reet uitmaakt of er water op de weg ligt. Wat een bevrijding zeg! Dezelfde remproeven als op droog wegdek (50, 60, 70, 80 km/h), remmen zo hard als je kunt. Wat en grip. Ik ben echt nooit meer bang op een nat wegdek.

Het was mijn doel om toch in ieder geval 1 keer de ABS te voelen ingrijpen. Pas bij 80 km/h en fors aanremmen merk ik dat de ABS zijn werk doet. Hoewel van de eerste generatie ABS, ben ik toch blij dat dit op mijn fietsje zit. Voor als het een keer écht heftig wordt.

En dan het vierde en tevens laatste onderdeel van de ochtend: uitwijken op nat wegdek. Dát is pas echt spannend. In de eerste ronde met 50 km/h aan komen rijden. Op een bepaald punt fors in de ankers (tot onder de 30 km/h) en dan voor een fictief obstakel heftig uitwijken naar links en weer terugkeren op je eigen weghelft. De demo van de instructeur ziet er heftig uit. Durf ik dat wel? Bij het aanrijden, krijg ik even de bibbers en verschakel mij. In plaats van in zijn 2 staat ie in neutraal. Het blok gilt het uit. Snel corrigeren en concentratie op de het rempunt. Het lukt! De instructeur is echter onverbiddelijk. Ik ben een mietje en wijk niet pittig genoeg uit. De motor moet ik onder me vandaan duwen zodat een flinke slingerbeweging ontstaat. De tweede ronde gooi ik mijn angsten af en ga er vol voor. Het lukt. De instructeur laat een brede grijns zien en beide duimen gaan omhoog. Daarna nog een paar rondes met een steeds hogere snelheid. Met een uitstekende 80 km/h-ronde sluit ik de morgen af. Halverwege de dag en nu al optimaal tevreden!

Na een uitgebreide lunch (zat in het bedrag van 200 euro evenals een extra allrisk verzekering) op naar de theoriezaal om alles over bochten te leren. Om hier de theorie uit de doeken te doen gaat wat ver. De algemene regel is: Zoveel mogelijk aan de buitenkant beginnen totdat je over de weg je eindpunt kunt zien. Vanaf daar je motor insturen. Nog even los van de technieken inleunen, meeleunen en tegenleunen krijg je op die manier mooie bochten.

En dat moet geoefend worden! Op het oefenterrein is een parcours van 2,6 kilometer bochtenwerk uitgezet waar naar hartenlust geoefend kan worden. S-bochten, flauwe bochten, scherpe bochten, chicanes, brede en smalle wegen, prachtige doordraaiers. Alles zit erin!

Met de instructeur achter je krijg je na twee rondes feedback. De instructeur is tevreden over mijn bochtentechniek. De enige tip die ik krijg is om te proberen zo vér mogelijk voor de bocht deze al te ‘lezen’. Als hij hoort dat ik nog maar een jaar mijn rijbewijs heb, zegt hij dat aan mijn manier van rijden absoluut niet af te kunnen lezen. Een leuk compliment.

Om 4 uur eindigen we de dag met het uitreiken van het certificaat. Weer een papiertje erbij. En een wereldervaring rijker. Hier kan ik écht iets mee op de weg. Een aanrader voor iedereen die serieus met motorrijden bezig is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s