Renoveren kan je leren

Door: Jan-Willem

Bouwjaar 2004. Een ex overheid motor met ABS en handvatverwarming.Toen ik deze kocht zaten de stickers er op verschillende plekken nog op. Tevens zat er een groot gat in de tankcover. In een aantal andere kuipdelen schroefgaten waar de verschillende delen van de politie-uitrusting gezeten hebben. Maar goed, dat zag je dus ook in de prijs.

De motor heeft nu 81.000 km gelopen. Dat valt voor deze erg mee.

Op zaterdag 12 februari heb ik de motor opgehaald. Dat was meteen een avontuur op zich. Het waaide die dag nogal… nogal heftig eigenlijk. Rutger is meegereden naar Ruinen.

Vooraf kreeg ik thuis al een reactie..of het wel verstandig is om de motor nu te gaan halen? Daar heb ik, ook erg verstandig, op geantwoord dat het dat wel was, want ja, langer wachten daar voelde ik niet zoveel voor….

Maar goed. Op de terugweg heb ik de hele tijd in een hoek van 45 graden gereden, tegen de wind in hangend. Niet zo prettig dus. Zeker niet als dan de wind af en toe wegvalt en je het moet corrigeren. Op een stuk was het zelfs zo heftig dat ik compleet naar de andere weghelft geblazen werd en hard moest werken om terug te komen.

Maar: buit binnen!.

Wat wel leuk is om te vermelden dat tijdens dit ritje ik het rode kunststof gedeelte nog voor op de kuip had. Daar waar normaal gesproken “stop” komt te staan. Iedereen voor me begon gelijk spontaan de toegestane snelheid te rijden!

Daarna begon de pret. Met alle ervaring die ik met motoren uit elkaar halen heb (geen dus) ben ik aan de slag gegaan. Het “World Wide Web” heeft hierbij ontzettend geholpen moet ik wel zeggen. Want ja, waar begin je dan?

Er moest een nieuwe tankcover op. Die had ik al tweedehands gekocht. Blijkt echter dat je dan ook de hele kuip moet verwijderen! Leuke exercitie.

Als je alles eraf hebt ziet het er gelijk spannend uit. Alsof je er echt verstand van hebt. Menigeen die kwam kijken keek ook met een zeker ontzag naar me. Ik zelf deed dat overigens ook. Gelukkig ben ik vrij methodisch aangelegd en heb een verzameling bekertjes gebruikt. Daarin de schroefjes gedaan. Op de buitenkant ook netjes vermeld bij welk deel en waar ze horen. Op het knappen van een snelkoppeling na is eigenlijk ook alles goed verlopen. De kapotte onderdelen vervangen. Gepoetst waar nodig. Allerlei kabels van de sirenes, radio’s en andere politie zaken afgekoppeld of verwijderd. Nieuwe buddyseat gemonteerd. Daar moest ik nog wel van alles voor halen. De politiezijdeksels vervangen door grotere. Onderdelen besteld bij de hobbyist en op Ebay. Erg praktisch en bijna alles te vinden. Mis nu alleen nog twee voetsteunen achter. Die heb ik, tweedehands, nog niet kunnen vinden.

Nu al weer een aantal keren gereden. Het gaat erg lekker. De motor is snel, ligt als een blok op de weg. Ik heb er zeker geen spijt van. Het was erg leuk om te doen. Kijk al uit naar een volgende klus. Wie weet dit najaar. Een V Max bijvoorbeeld. Dat is een dergelijk motor die ik erg mooi vind. Of een oude Harley. Mocht iemand die nog op voorraad hebben….

Nog genoeg te wensen dus.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s